02 June 2011

Salah membuat keputusan, merana satu badan.



Bismillah ir-Rahman ir-Rahim
Assalamualaikum, sayam ku semua !
Sebelum baca entri, meh kasi aku hadiah sikit - HANYA SATU KLIK !
Terima Kasih ;)




Assalamualaikum, sayam ku semua!

Korang tak gerak mana mana ke cuti sekolah ni? Aku tak dapat entri pasal melancong pun. Nak jugak cuci mata ni tengok tempat tempat siok! Hehe. Aku hujung minggu ni InsyaAllah.

Decision making is importance in life.

Ecewah! Pehal satu ayat lengkap dengan bahasa asing kali ni. Buang tebiat apa aku ni. Muahaha. Itu adalah ayat pensyarah aku pagi tadi dalam kelas. Kitorang sentuh sikit bab membuat keputusan ataupun decision making ni. Beliau cakap, dalam hidup ada 3 keputusan besar yang perlu kita berhati hati sebelum pilih jalan keluar.

(1)Kawan. (2)Pelajaran/Kerja. (3)Pasangan hidup.

Tapi, hari ni aku nak cakap pasal keputusan memilih kawan je. Salah pilih, merana badan. Kadang kadang sampai seumur hidup kau merana. Aku dah pernah rasa salah pilih kawan baik. Korang? Haa~ Jawab sendiri lah. Keke. Cuma itulah, kita ni tak boleh juga tetapkan satu kriteria yang tinggi. Harapan tinggi. Letak sederhana sudah.

Mula dari salah pilih kawan, kita akan salah pilih semuanya yang penting dalam hidup. Habis sesat! Ni bukan bermaksud aku suruh korang jangan berkawan dengan sesiapa. Tak tak tak lah. Kita boleh je bergaul dengan semua orang. Kata 1Malaysia kan! Bergaul je dengan semua bangsa dan jantina. Tapi, harus di ingat, kita sebagai umat Islam harus menjaga pergaulan juga! Paham kan? hehe.

Dan, dalam pergaulan kita tu, cari yang terbaik untuk jadikan kawan kita. Jangan cari yang boleh melencongkan kita sudah. Cari yang sebulu. Cari yang mampu tolong waktu susah. Cari yang mampu menunaikan janji. Cari yang mampu berkongsi waktu sedih dan senang.

Susah kot! Kan kan?

Sebab tu, kalau korang kenal aku, pahamlah kenapa perangai aku macam haprak! Tegur habis semua orang, tapi kawan adalah beberapa ketul je. Haa~ kalau nak tau satu tempat tu akan ada sorang je yang aku rapat. Itulah kawan yang aku pilih. Setiap kali pilih aku berdoa mereka bukan seperti 'dia'.



Akhir kata dari aku, carilah kawan yang berguna. Kalau dia jadi tak berguna selepas korang berkawan, janganlah malukan dia sebegitu teruk sekali. Aku pernah buat kesalahan tu, dan benda tu patah balik kat aku sampaikan aku jatuh tersungkur makan tanah. Padahal aku mangsa yang hanya tersalah tempat meluahkan amarah~ Jadi, aku tak nak kawan kawan aku yang lain ikut jejak aku.





++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++



Dah habis baca entri ?
Meh kasi aku hadiah sikit - HANYA SATU KLIK !
Terima Kasih ;)
=============================================================================
Ya Allah, ampuni aku, sayangi aku, tutuplah aib-aibku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, berilah aku petunjuk, sihatkan aku, dan maafkan aku)
=============================================================================

12 comments:

cik_zetty said... BALAS

err cuba mendalamai ape maksud & pengalaman shag hehe

setiap orang ada pengalaman baik mahupun sebaliknya dengan kawan kita, macam shag cakap, tersalah pilih kawan akan merana diri

kawan memang ramai boleh dicari tapi kalau sahabat, itu yang susah =)

nelly said... BALAS

so , fikir yang terbaik ~
=='

meaw said... BALAS

yesss,salah terpilih memang meranalah seumur hidup... cuma nak berkawan boleh,tapi tak terikut2 dengan sikapnya ^__^

Myra Jay said... BALAS

Betul tu Sayam.. Memilih kawan penting agar kita sama2 dapat berjaya dalam menempuh hidup sebagai manusia.. :)

aLieF si Muncung ManiS said... BALAS

alief harap alief dpt la kawan yg baik..sbb alief perantau dan belajar di bumi org lain..dan alief harap,,ada la org sudi kawan dgn alief yg otakgila2 ni..huhu

MollyAhmad said... BALAS

agreeeee! sbulubulu!

Puan Besar Shag Yahaya said... BALAS

@cik_zetty : Hat tu tok sah mendalami. Past is past. Biar je Shag simpan benda buruk tu :P

Kan! Sahabat memang payah sebab kawan pun payah dah =.='

Puan Besar Shag Yahaya said... BALAS

@nelly : Kena jadi terbaik jugak kalau nak terbaik :D

Puan Besar Shag Yahaya said... BALAS

@meaw: Itu semestinya. Tapi, kalau kawan tu akhirnya bawak kecelakaan tak ada guna jgak berkawan =.='

Puan Besar Shag Yahaya said... BALAS

@Myra Jay : Kawan mencorakkan hidup kita. Cantik perangai dia, cantiklah kita. Dan sebaliknya ;)

Puan Besar Shag Yahaya said... BALAS

@aLieF si Muncung ManiS : Meh meh Shag nak kawan dengan Alief Muncung otak gila gila tu sebab Shag pun otak gila gila :P

Puan Besar Shag Yahaya said... BALAS

@MollyAhmad : Apa ni melucah kat belog I. You balik nanti kena rotan sebab nakal! Haha :D

 

Template Design by Puan Besar Shag Yahaya
(c)Copyright reserved by Shag Comot